zaterdag 29 maart 2014

Ovenschotel met puree en bloemkool

Als er één spreuk is die echt klopt is het volgens mij deze wel: 'De liefde van de man gaat door de maag'. Een goed gevoederd exemplaar is veel aangenamer in de omgang dan eentje met een knorrende maag ;-).

Nu mag ik niet alleen de mannetjes viseren natuurlijk. Wij vrouwen hebben ook wel onze dagelijkse portie calorieën nodig. Vaak kiezen we voor gezond en voedzaam eten. Uiteraard willen we het goede voorbeeld geven aan ons nageslacht. Wij willen onze kindertjes natuurlijk niet opvoeden tot de gevreesde chips verslindende luieriken die de godganse dag achter één of ander beeldscherm hangen.
Het mag gezegd worden: het grootste deel van de tijd zijn we goed bezig en gedragen we ons als verantwoordelijke volwassenen als het op eten aankomt.
Echter,... als de hormonen weer eens op hol slaan in een bepaalde tijd van de maand, transformeren we in kleine monstertjes die zich te goed doen aan chips, chocolade, speculaaspasta en andere lege calorieën. Met het gekende schuldgevoel na onze vreetbui...

Maar ik wijk af,  het ging dus over mannen en eten. Ik heb er gelukkig eentje die snel tevreden is. Om indruk te maken hoef ik geen ingewikkelde menu's op tafel te toveren. Integendeel, met lekkere eenvoudige boerenkost doe ik hem nog het meeste plezier. Komt goed uit, want ik ben zelf ook niet het type om uren achter mijn potten en pannen te staan om dan met lede ogen te zien dat mijn met zorg bereide eten in minder dan tien minuten in hongerige magen verdwijnt. Neen, geef mij maar eerlijke en eenvoudige kost. Een ovenschoteltje met bloemkool bijvoorbeeld. Ik deel hier graag mijn receptje:


Ovenschotel met puree, bloemkool en kaassaus:

Dit heb je nodig :
  • 1 1/2 kg aardappelen (zacht kokende)
  • 1 bloemkool
  •  boter
  • 1/2 liter melk
  • 1 eetlepel bloem (30 g)
  • peper, zout, nootmuskaat
  • 200 g gruyère kaas
  • 1 bouillon blokje
  • verse peterselie

Zo maak je het:
  • Snij de aardappelen in (kleine) stukjes en kook ze gaar in water met een bouillonblokje .
  • Snij de bloemkool in roosjes en kook deze beetgaar.
  • Prak de gekookte aardappelen tot puree, voeg een klontje boter en wat melk toe en prak dit verder onder de puree tot deze de juiste consistentie heeft. Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  • Verdeel de puree in een ovenschaal.
  • Schik hierop de gekookte roosjes bloemkool, kruid eveneens met peper, zout en nootmuskaat.
  • Kaassaus: Smelt 50 g bloem. Voeg een eetlepel bloem toe en roer tot er een gladde massa ontstaat. Voeg geleidelijk onder voortdurend roeren de melk toe. Laat al roerend 5 minuten koken. Voeg dan 150 g kaas toe en roer tot deze volledig opgelost is. Kruid met peper, zout, nootmuskaat en fijngesneden peterselie.
  • Giet de kaassaus over de ovenschotel.
  • Verdeel de overgebleven geraspte kaas hierover.
  • Bak ongeveer 25 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C.

 
 
Serveer deze ovenschotel met vlees, vis of een vleesvervanger naar keuze.
 
 


5 opmerkingen:

  1. Mmmmm, klinkt heerlijk!
    Dank je voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh klinkt heerlijk ik zal t recept aan de man geven, ikzelf weiger bloemkool te koken en te eten ik vind het echt naar poep ruiken ....sorry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap je wel, maar met een dikke laag kaas erover is 't echt lekker en ruik je er niets meer van ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Raar om 50 gram bloem te smelten en er dan een eetlepen bloem bij te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er staat een foutje in je recept. Bij de kaassaus staat dat je 50 gram bloem moet smelten, maar ik denk dat dat de boter moet zijn. Verder lijkt het me heerlijk, a.s. maandag ga ik het maken.

    BeantwoordenVerwijderen