woensdag 22 oktober 2014

Welkom Piep

We hebben weer vijf kipjes. Na het heengaan van ons Fientje (klik), die nu in de kippenhemel verblijft (tussen de sterretjes), is er een nieuw kipje bijgekomen.
Ik had me nochtans voorgenomen om het vanaf nu bij vier kipjes te houden, maar na een bezoekje aan een welbekende markt in Heist op den Berg ben ik toch overstag gegaan. Tja, dat komt er natuurlijk van als je de kinderen bij hebt en zelf ook niet kan weerstaan aan zo'n schattig kipje.
En schattig is ze, geloof me. Misschien omdat ze zo klein is, het lijkt eerder een vogeltje dan een kip op dit moment. Natuurlijk moet ze nog wat groeien, maar echt groot zal ze nooit worden. Ze is namelijk van het ras Sebright (klik) en deze krieltjes zijn erg klein.



De verkoper verzekerde mij dat het geen probleem zou zijn om haar te houden tussen andere krielkipjes, want anders was ik er sowieso niet aan begonnen.
Als ik haar zie lopen tussen mijn andere kipjes, die ook al niet groot zijn, valt nog meer op hoe klein ze is. Mijn moedergevoelens worden er onmiddellijk door geactiveerd ;-). Hoewel ik de indruk heb dat ze in Violetta (klik) meer een moederfiguur ziet. Misschien omdat Violetta zo'n lieve kip is, of omdat ze een gelijkaardig verenkleed heeft. Ze loopt Violetta de ganse dag achterna, en slaapt 's nachts onder haar buik. Schattig!

Ik hoop vooral dat ze niet ziek wordt, want ik ben ons Fientje nog niet vergeten... Ze is reeds gevaccineerd, maar volgend jaar in het voorjaar krijgt ze zeker weer een prikje.
Oh, ik word steeds gekker op mijn kipjes! Ik vind het zo'n leuke diertjes. En erg nuttig bovendien. Je staat er versteld van hoeveel keukenrestjes en oud brood ze kunnen verorberen. Hun kleine eitjes vind ik ook heerlijk smaken.
Nuja, om te besparen hoef je geen kipjes te nemen, want het geld dat onze dames mij al aan de dierenarts hebben gekost kunnen ze nooit meer terugverdienen onder de vorm van eitjes.
Maar geen erg hoor, ik wou dan ook geen kipjes uit besparingsoverwegingen, maar vooral omdat ik ze zo leuk en gezellig vind. Voor diertjes zorgen kost nu eenmaal geld, en daar moeten we vooral niet over zeuren. Dat hoort er bij.


Jasmijntje, Annalbelle, Pluizemieke en Violetta

Een naam zoeken voor ons nieuwtje was nog een probleem. Mijn zoontje wou persé dat ze ook Fientje zou heten, maar hier heb ik het wat moeilijk mee. Mijn dochter wou de naam Teigetje, vanwege haar beverdering. Uiteindelijk kwamen we tot een consensus: ze zou Jullliette gaan heten. Mooie naam vinden we allemaal. Al moet ik toegeven dat ik ze in de praktijk gewoon Piep noem, omdat ze zo ongelofelijk schattig kan piepen.

7 opmerkingen: