zondag 19 januari 2014

Restjes receptjes

Ik vind het zo'n zonde om altijd maar restjes oud brood weg te gooien.
Steeds krijg ik een rotgevoel over mij als ik weer eens een zakje oud brood in de vuilnisbak kieper.
Een aantal kippetjes in de  tuin zouden hiervoor een dankbare oplossing bieden. Ze staan al lang op mijn verlanglijstje, maar ik heb Mister Cavalier (manlief) spijtig genoeg nog steeds niet kunnen overtuigen...
Zolang ik mijn zin niet krijg, en hier geen dus geen kippetjes ronddartelen, moet er een andere oplossing komen voor onze 'broodverspilling'.

Je kan natuurlijk het oude brood roosteren, maar dat zijn de kids hier nu stilaan wel beu aan het worden.
Behalve de kleinste, die bijt enkele stukjes uit het brood tot hij er een autootje of zo in ziet. Hier kan hij dan lekker mee spelen in plaats van het op te eten.



's Zondags maakt Mister Cavalier wel eens 'verloren brood', en daar kan vooral dochterlief zich aan overeten. Ze is dan ook een echte fan van alles wat lekker zoet is. Gelukkig is ze verslaafd aan sporten, dus blijft ze voorlopig rank en slank.

Mister Cavaliers receptje voor verloren brood:
 
 
Dit heb je nodig:
  • 5 eieren
  • 400 ml melk
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 koffielepel kaneel
  • suiker
  • oude sneden wit of grijs brood

Zo maak je het:
  • Kluts de eieren
  • Voeg de melk, vanillesuiker en kaneel toe
  • Meng goed
  • Neem de sneden brood en snijd ze midden door
  • Dompel het brood aan beide zijden kort in het beslag
  • Bak onmiddellijk aan beide zijden bruin in een hete pan
  • Dien direct op en bestrooi met suiker

Een heerlijk en super simpel receptje, dat ze hier nog steeds heerlijk vinden.
Voor mezelf bestrooi ik het verloren brood met wat stevia in plaats van met gewone suiker. Kwestie van mijn goede voornemens hé!


Een tweede dankbaar receptje tegen broodverspilling is broodpudding:


Dit heb je nodig:
  • 1/2 liter volle melk
  • 400 g wit, grijs of bruin brood
  • 1 koffielepel kaneel
  • 80 g bruine suiker
  • 80 g rietsuiker
  • 1 zakje vanille suiker
  • 5 eieren
  • 25 g boter
  • 1 appel, in stukjes gesneden
  • 100 g rozijnen

 Zo maak je het:
  • Verwarm de (hetelucht) oven voor op 200°C
  • Verwarm de melk op een matig vuur, maar laat niet koken
  • Haal de melk van het vuur en roer de suiker en de kaneel  erdoor
  • Snijd het brood in kleine stukjes
  • Overgiet het brood met het suiker-melk mengsel
  • Kluts de eieren en smelt de boter (in de microgolfoven)
  • Meng de eieren en de boter ook door het mengsel
  • Prak het broodmengsel fijn met een vork
  • Roer de stukjes appel en de rozijnen erdoor
  • Vet een bakvorm in
  • Bak ongeveer 40 minuten in de oven op 200°C

Ook dit receptje is erg makkelijk. Zelfs de grootste keukenkluns kan het tot een goed einde brengen.
En dat het lekker is, bewijst het feit dat de schaal na slechts een half uurtje reeds helemaal leeg was. We zijn met z'n vijven, maar niemand had meer dan één stuk gegeten. Een raadsel.
Trouwens... Mister Cavalier: Heb je gemerkt hoeveel eitjes er in deze receptjes moeten?

Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten