woensdag 19 maart 2014

Mmmm... Marokkaanse maaltijd.

Onlangs schreef ik over mijn zonnige namiddag met een paar vriendinnen. Ik ben heel blij met dit 'vriendinnenclubje'.
Ook onze kinderen zijn van kleins af al goed  bevriend met elkaar, ... al is dit met het opdagen van de pubertijd niet altijd meer zo evident.
Grappig om te zien dat er tussen de verschillende geslachten plots wat schroom en verlegenheid ontstaat, waar hier vroeger in de verste verte geen sprake van was.

Ja, ze worden groot onze kinders... Ik ben de enige met nog een kleintje in het groepje, en dit kleintje geniet met volle teugen van zijn status. Hij krijgt niet alleen veel aandacht van de mama's, maar ook van hun kinderen. Best fijn om de 'groten' zo lief en vooral eindeloos geduldig te zien omgaan met zo'n klein mannetje.

Enkele weken geleden waren we te gast bij één van de meest gastvrije en lieve mensen die ik ken: mijn vriendin van Marokkaanse origine. Bij haar word je steeds ontvangen alsof je een prinses bent. Mensen in de watten leggen lijkt wel haar tweede natuur, en ze kan goddelijk lekker koken.


Ik heb al heel veel van haar geleerd: over koken, over de kruiden en ingrediënten die ze gebruikt, over haar thuisland en haar cultuur. Zij is niet hier geboren, haar kinderen wel. Ze heeft in mijn ogen een perfecte balans gevonden tussen het leven hier in België en haar eigen cultuur. Dit lijkt me echter helemaal niet makkelijk, ook zij komt soms nog mensen tegen met vooroordelen. Mensen die denken dat ze mogen oordelen, zonder iemand echt te kennen...

Die gastvrijheid is zo iets wat heel normaal is voor haar en haar cultuur: als je onverwacht bij haar voor de deur staat word je hartelijk ontvangen, als je met een probleem zit is ze de eerste om je te steunen, altijd is ze attent en vraagt ze hoe het gaat met de kinderen,...
Hier kunnen wij gereserveerde Belgen soms nog iets van leren...

Enkele weken geleden waren we dus te gast bij haar en ze kookte een heerlijke Marokkaanse maaltijd voor ons: gemarineerde vis, tortilla, pikante groenten en een frisse salade.



Het was zo lekker dat we het receptje aan haar hebben gevraagd en gekregen.  Het goede nieuws is dat ik het van haar mag delen op mijn blog (volgt nog in een latere post).

Dankjewel lieve vriendin!

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er echt geweldig uit!
    Ik ben erg benieuwd naar het recept!

    En inderdaad, als we ons openstellen kunnen we echt enorm leren van alle nationaliteiten om ons heen. Wat een rijkdom aan kennis, kunde en cultuur!

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be . Adding your blog to
    our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.be/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.

    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen