donderdag 17 april 2014

Ijdeltuit of slons?

Ik ben best wel een ijdel persoontje. Altijd geweest. Toen ik een een klein meisje was kon ik uren spelen met mijn barbies. Ik knipte hun haren en verfde ze dan met nagellak. Op een dag kreeg ik een make-up setje voor kinderen en dit werd op slag mijn favoriete speeltje. Uren kon ik hiermee in de weer zijn.
Anderzijds was ik ook wel een echte kwajongen, die niet moest onderdoen voor de boys bij het kampen bouwen en bmx'en.

Mijn echte haarkleur kent geen mens nog, want ik maak mijn haren al blonder vanaf mijn zestiende of zo. Stiekem hoop ik wel dat mijn dochter niet dezelfde weg op gaat, en ver weg blijft van de haarverf.
Ze heeft zo'n mooie goudblonde haren... Eigenlijk is ze wel heel anders op dan gebied dan ik. Soms wil ik haar schminken als ze een optreden heeft voor turnen, maar ze laat zich dat helemaal niet welgevallen. En meisjes die in haar ogen te ijdel zijn noemt ze 'chici- madammekes'.
Misschien is ze gewoon veel zelfverzekerder dan toen ik die leeftijd had en beseft ze dat ze al die opsmuk niet nodig heeft. Ze is inderdaad prachtig zoals ze is...  Ik hoop het in ieder geval voor haar, want ik was vroeger maar een verlegen vogeltje, dat zichzelf helemaal niet zo mooi vond.
Dat zelfvertrouwen is er gelukkig wel gekomen met het ouder worden en de make-up is met de jaren ook alleen maar verminderd. Alleen de haren, ja die moeten wel blond blijven, want da's blijkbaar de enige kleur waar ik me goed bij voel. Ik probeerde wel eens bruin of een kopertint, maar binnen de kortste keren stond ik dan weer bij de kapper te smeken om mijn haar terug in de oorspronkelijke staat te herstellen.

Meestal doe ik altijd wel wat mascara en lipgloss op voor ik de deur uitga, en wordt het haar in de juiste plooi gelegd. Ook aan mijn kledij besteed ik wel wat aandacht. Ik houd van mooie kleren, duur hoeven ze daarom niet te zijn, maar met de juiste combinaties en accessoires kom je ook al heel ver.

Alleen in de vakanties, als ik de deur niet uit moet kan ik me helemaal laten gaan en trek ik me weinig van mijn uiterlijk aan. Geen make-up, haar dat hangt zoals het wilt hangen, een joggingbroek en slippers (of erger nog, oh gruwel: crocs). Ma Flodder dus. Best wel bevrijdend om zo rond te lopen en je helemaal niets van je uiterlijk aan te trekken. Alleen vind ik het wel wat zielig voor mijn man dat ik er als een schooier uitzie in plaats van als een fier dametje als hij thuiskomt van zijn noeste arbeid. En ik moet toegeven dat lichte paniek me ook wel overvalt als plots de bel gaat. Ik wil immers niet door derden als een slons ontmaskerd worden.

Deze morgen heb ik me dan maar wat opgetut, er staat toch geen tuinwerk op de planning, en toegeven... het voelt zo toch meer als mezelf.

Laten jullie je wel eens gaan op vakantiedagen?

10 opmerkingen:

  1. Ik ben te lui om me bezig te houden met opsmukken. Nog nooit mijn haar geverfd (tenzij vroeger met crêpepapier). Haar gaat elke ochtend gewoon snel in een staart en make-up en ik hebben nooit geklikt. Kleding vind ik ergens wel belangrijk maar het meeste wat in mijn kast hangt is wel geschikt voor te gaan werken (leerkracht). Waardoor ik in de vakanties weinig kans heb om er als een slons bij te lopen, tenzij ik de shorten uit de kast haal, maar dat is enkel in de grote vakantie. Hoewel ik nu stiekem nog in pyjama rondloop en ook hoop dat de bel niet gaat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch ook nog in pyama ;-). Dat durf ik ook wel eens in de vakantie.

      Verwijderen
  2. Ik draag altijd make-up. Ook op dagen dat ik niet de duur uitga. Thuis drAag ik altijd een joggingsbroek..
    Ga ik naar buiten dan let ik er wel op wat ik draag.
    Alhoewel bij even een boodschapje of naar familie draag ik meestal ook makkelijk zittende kleren..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met wat make-up op, al is het maar heel weinig, voel ik me toch altijd beter dan puur natuur.

      Verwijderen
  3. Ik laat me thuis, na zeg achten, gaan... grote lange nachtpon of badjas, haar los, alle sieraden uit... heerlijk! Maar ik geneer me wel als er dan nog iemand (ook gewoon een pakjesman ofzo) aan de deur staat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben blij dat ik niet de enige ben die me geneert in zulke situaties ;-).

      Verwijderen
  4. Overdag draag ik wel make-up, allé t'is te zeggen, een lijntje en wat mascara, that's it.
    's avonds of in t weekend, als we nergens moeten, laat ik me ook gaan.
    En dan stond er ineens vorige week 's avonds een leraar voor de deur om mijn zoon te komen inschrijven voor het 1e middelbaar.
    Diene mens voelde zich in mijn plaats ook precies ambetant zo van t ga nie lang duren hoor, ben direkt weer weg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ik laat me ook wel eens gaan. 's avonds,na 20 uur heb ik vaak mijn huispak aan. En op zondag loop ik wel eens lang in mijn pyjama rond. Ik ga wel altijd met iig mascara de deur uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een beetje mascara maakt al een groot verschil hé, bij mij toch in ieder geval want zonder heb ik van die blonde wimpers die je amper ziet.

      Verwijderen