zaterdag 25 oktober 2014

Bloemkool-prei soep met een pittige toets van mosterd

De mensen die regelmatig een kijkje nemen op mijn blog weten dat ik een echte soepmadame ben. Ik kan elk seizoen genieten van een heerlijke soepje, maar in de herfst vind ik soep toch nog altijd het beste smaken. Wanneer de temperaturen zakken en de wind guur begint te blazen, kan een kommetje soep mij vaak behoeden van een aanval op de snoepkast.

Bij het koken ga ik meestal uit van het principe 'eenvoud siert'. Ik houd van pure recepten, zonder al te veel tierlantijntjes. Dit principe probeer ik trouwens door te trekken naar de meeste domeinen in mijn leven: ik wil niet verdrinken in een overdaad aan spullen, ik wil geen duizend 'vrienden' op Facebook die ik toch niet ken, ik wil mezelf niet voorbij hollen om steeds meer en meer bezit te verwerven ...

Maar ik wijk af... Dit soepje is heerlijk eenvoudig, maar toch vol en romig van smaak:



Dit heb je nodig:

  • 1 bloemkool
  • 4 stengels prei (alleen het wit gebruiken)
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 kleine aardappelen
  • olijfolie
  • 2 liter water
  • 4 bouillonblokjes
  • 4 koffielepels mosterd
  • zwarte peper
  • zout

Zo maak je het:

  • Snijd de groenten, de aardappelen en de knoflook in kleine stukjes en stoof enkele minuten aan in olijfolie.
  • Voeg het water en de bouillonblokjes toe en laat gaar koken.
  • Mix de soep fijn met een staafmixer
  • Voeg de mosterd toe en mix nog even door.
  • Kruid af met peper en zout.


2 opmerkingen: