dinsdag 27 januari 2015

Zen blijven?

De ochtenden vind ik altijd het ergste. Zo'n gedoe om die kids op tijd op school te krijgen, elke dag opnieuw dezelfde miserie.

Pré-puber ráákt gewoon niet uit bed, tenzij na 10 keer roepen en 5 keer haar kamer binnenstormen en wijzen op de klok die genadeloos verder tikt.
Kleuter raakt wel uit bed, maar dan weer véél te vroeg: meestal zo tussen vijf en zes. Grrr... echt blij ben ik hier ook niet om, moet ik zeggen. Gelukkig hebben we op dit vroege uur nog de onpedagogische tv en iPad ter beschikking om als babysit te fungeren, zodat ikzelf met een overdosis koffie er voor kan zorgen dat ik uit de zombie modus raak.
Over puberzoon 's ochtends alleen maar lof. Ik roep hem 1 keer op en hij staat elke dag fris gewassen en aangekleed klaar op het afgesproken uur om naar school te vertrekken. Gelukkig! Drie van die ochtendhumeurtjes zou ik niet redden denk ik... Nu is hij ook wel niet het zonnetje in huis hoor, in de vroege uren. Hij zegt gewoon niets of net het hoogst noodzakelijke ('waar is mijn turnzak?'), meer komt er niet uit. Maar ja, je kan niet alles hebben hè.

Soms zijn de ochtenden nog lastiger. Bijvoorbeeld als dochterlief nog een deel van haar huiswerk moet afmaken omdat ze 's avonds te weinig tijd heeft gehad. Ze turnt namelijk 13 uur per week en dan doet ze ook nog aan paardrijden. Minderen met turnen ziet ze echt niet zitten én ik ook niet. Dan moet heel mijn meubilair er aan geloven vrees ik. Turnen doet ze toch, is het niet in de turnzaal dan desnoods op de rand van de zetels.

Nu moet ik zeggen dat het vanochtend erg rustig verliep. In plaats van lopen te stressen voelde ik me redelijk zen, en ook de kids werkten zonder zeuren mee. Fijn, dacht ik bij mezelf! Maar voordat ik kon vertrekken moest ik nog snel even naar het toilet. Kijk maar even mee wat ik daar aantrof:




Dáárom was onze kleuter dus zo stil. Werkelijk de hele voorraad wc-papier had eraan mogen geloven, en die rol in 't wasbakje had hij voor de volledigheid helemaal nat gesproeid.
Het positieve is wel dat hij helemaal alleen flink naar het toilet is geweest, dát dan weer wel...

Hoe verlopen de ochtenden bij jullie?



15 opmerkingen:

  1. Hahaha, ik was bij de eerste foto bang voor buikgriepverhalen. Hilarisch, zelfs toiletpapier is interessant.
    De enige die bij ons lastig is 's ochtends dat ben ik :-) Daarom ga ik er voor iedereen uit en ben onder de douche geweest voor het circus begint.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is het ook elke ochtend een circus. Tegen grote M moet ik dikwijls zeggen , doe je kleren aan , bij kleine M is het pyjama in de badkamer.
    Baby M doet soms de grote broers na. Meestal is het stressen , om op tijd te vertrekken met de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhhh hahahaha... ik heb een flashback toen mijn hondje nog pup was. Ook zo'n soort tafereel. Mijn mama-ochtenden zijn soms ook onpedagogisch a la tv als het héél vroeg is en mama nog héél moe is ;-) Als ik werk sta ik om 6 uur op, kan ik rustig alles doen en haal ik de jonge dame rond kwart voor 7 uit bed. Dat verloopt best, al is 6 uur gaaaaaaap vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik slaap heerlijk uit tot tien uur/half elf. Dan ga ik op mijn gemak uitgebreid ontbijten, terwijl ik mijn e-mail lees of een krantje. Om een uur of twaalf onder de douche. En dan aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, ik was je aardig uit het oog verloren!
    Tis dat je vandaag reageerde bij mij dat ik nu weer hier kom.
    Ik heb niet alles teruggelezen maar wie weet ga ik dat nog een keertje doen.
    Je hebt dus behoorlijk heftige ochtenden lees ik. ;-)
    Hier is het rustig, geen kinderen, alleen honden.
    Hoe is het met jullie Fleur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met Fleur is alles goed. Ze is wel net schijndrachtig geweest. Toen ik hiervoor naar de dierenarts belde drongen ze aan op sterilisatie of medicatie (hormonen) maar dat wil ik niet. Nu is het wel wat aan het beteren gelukkig.

      Verwijderen
    2. Oh, goh, gelukkig maar dat het nu wat verbetert!
      Waarom drongen ze aan op sterilisatie dan??

      Verwijderen
    3. Volgens hen is de kans op baarmoederontsteking en kanker dan veel kleiner. Dat zal ook wel zo zijn waarschijnlijk, maar ik wil toch nog zo geen drastische ingreep. Heb jij ervaring met schijnzwangerschap bij je honden?

      Verwijderen
  6. Haha, dat wxc-rol expiriment ken ik ook wel :-)

    Ochtendritueel: 1 kleuter die meestal vroeg op is en gaat spelen maar soms verstopt in bed en bijna niet op gang te krijgen is. Een 9 jarige die geen ochtendmens is maar wel gewoon doet wat ze moet doen. Een 11 jarige die niet heel veel slaap nodig heeft maar wel graag treuzelt, zeker op schooldagen en dan kan zeuren over opstaan en in actie komen.... Ik prik hier wat, aai daar wat, doe alles om ze po tijd klaar te krijgen. Gelukkgi kan man het zelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je wat ook leuk is? Hele wc-rol in de pot (ik bedoel: nog opgerold en al), en dan willen doorspoelen... :-S Gelukkig zijn die van mij 'groot' nu (12 en 9), zulke streken halen ze niet meer uit. Ze zijn wel ontzettend t-r-a-a-a-a-a-a-g... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jee, dat lijkt me ook een ramp, dan moet je die wc-rol er nog zien uit te krijgen...
      Blijkbaar is die traagheid eigen aan grotere kinderen, dat hoor ik toch van vriendinnen.

      Verwijderen
  8. Ochtenden....pfff...niet mijn favoriete tijdstip van de dag. Ik ben zo ontzettend géén ochtendmens. Zat laatst te denken om eens een blog te schrijven met als titel "ik HAAT wekkers", nou, dat zegt wel genoeg denk ik zo. Gelukkig heb ik goed slapende kindjes en een hele lieve man. Manlief brengt onze 4 jarige naar school, terwijl 2 jarig dochterlief en ik rustig wakker kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat manlief je kan helpen, dat scheelt wel in ochtendstress denk ik. De mijne is gewoonlijk al om 5u de deur uit...

      Verwijderen